Tips til den selvstændige

Det kræver blod, sved og tårer at være selvstændig. Det kan mange som har startet egen virksomhed eller er i gang med det skrive under på. At være selvstændig er ikke som mange går og tror en dans på roser, hvor man lever et liv i sus og dus og høster den økonomiske gevinst, tager ferie når man har lyst eller holder overdrevet fede firmafester. Sandheden er helt anderledes, hvor usikkerhed omkring fremtiden og ens firma altid vil lure i baghovedet. Er det man gør, godt nok? Denne artikel vil komme med nogle tips og tricks til dem, som er i det tidlige stadie som selvstændige i form af, hvilke områder man især skal have fokus på, hvis man skal have succes.

Økonomi

Kapital er når det kommer til stykket det vigtigste i en virksomhed. Hvis der konstant er røde tal på bundlinje, så kan det være svært, at se en fremtid for virksomheden og man går hele tiden med tankerne om, hvordan man skal vende situation eller bruge den positivt. Ofte skyldes røde tal på bundlinjen, at der ikke er efterspørgsel efter ens ydelser eller, at man har forvaltet selskabskapitalen dårligt og allokeret penge til de forkerte steder, hvor der eksempelvis er blevet investeret i materielle ting i stedet for markedsføring. Derfor er det alfa og omega, at man som selvstændig i starten er uhyre sparsommelig og ikke mindst velovervejet i forhold til, hvor man investerer sine penge. En god fingerregel som ny iværksætter er, at man hele tiden skal smide penge ind i virksomheden i begyndelsen, for hele tiden at styrke selskabets kapital. Dertil kan det være en god idé at ansætte medarbejdere som har brede kompetencer, da man ikke har råd til specialister før virksomheden bliver større. Desto flere forskellige opgaver en medarbejder kan løse, desto færre skal der ansættes, hvorfor man sparer penge i længden. Det vil i den grad styrke personlig udvikling for alle ansatte i virksomheden, hvilket man kan læse mere om her.

Brug internettets mange muligheder

Nettet er efterhånden blevet den største handelsplatform, hvor man kan ikke kan overleve som ny virksomhed, hvis man ikke på den ene eller anden måde er til stede i den digitale verden. Her kan det være en god idé at markedsføre sine ydelser gennem nettet eller endda måske lave en webshop, hvor man kan købe virksomhedens produkter, i så fald det er en fysisk butik. Hvis man skal lave en webshop og gøre opmærksom på sine ydelser, så handler det om at få webshoppen til at rangere højt på diverse søgemaskiner, hvilket man gør ved hjælp af søgemaskineoptimering. Her skal man være opmærksom på, tre forskellige parametre, hvor man skal være opmærksom på hjemmesidens, indhold, det tekniske og ikke mindst dens autoritet. Den tekniske del omhandler, hvor godt hjemmesiden fungerer, kan de besøge nemt navigerer rundt på siden. Indhold bliver vurderet ud fra, hvor godt hjemmesidens ord matcher de søgeord som målgruppen skriver, når de eksempelvis skal søge efter et specifikt produkt på nettet. Hvis der ikke er et match mellem hjemmesidens indhold og det kunderne søger efter, så vil hjemmesiden falde i placering. Til sidst bliver webshoppen vurderet ud fra, om hvor god den er til at holde de besøgende på siden. Hvis dem, som kommer ind på siden kun er der få sekunder, vil google automatisk rangerer hjemmesiden som værende dårlig. Hvis man skal have en hjemmeside til sin virksomhed og pengene er små i starten, så kan det være relevant med billige webhoteller.

Planlægning og strategi

Som selvstændig, så er det alfa og omega, at man har en plan og en strategi, for bl.a. hvordan markedsføring, salg og vækst skal realiseres. Hvis virksomheden ikke har milepæle eller en decideret strategi for, hvordan den håndterer marketing, økonomi, kunder osv. Så er der en reel chance for, at de vil favne i blinde og træffe forkerte beslutninger. Hvis man har brug for yderligere information og ikke mindst inspiration fra andre iværksættere, så læs med på iværksætter tips.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*